Effectieve leerprocessen ontwerpen

De manier waarop mensen leren is in de afgelopen jaren sterk veranderd. Er zijn nieuwe (digitale) instrumenten bijgekomen en er is veel meer aandacht voor allerlei werkvormen. Ook is er meer inzicht in de manier waarop mensen leren. Tegelijkertijd is er een versnelling gekomen in de beschikbaarheid van nieuwe kennis én in de veroudering van bestaande kennis. De mogelijkheid kennis meteen toe te passen in de praktijk wordt daarmee steeds belangrijker.

Dat vraagt iets van opleidingsorganisaties en trainers. Een andere vorm van leren, een andere manier van denken en dus een ander ontwerp van leerprocessen. Deze training zorgt ervoor dat je in 3 dagen leert om leerprocessen op een zodanige manier in te richten en te ontwerpen, dat je mensen in kortere tijd diepgaand en duurzaam kunt laten leren.

Effectieve leerprocessen ontwerpen

Voor:  Trainers en docenten die leerprocessen willen ontwerpen die de transfer van en naar de praktijk versterken en ertoe leiden dat mensen meer diepgaand leren

Resultaat: Concrete handvaten om het leerproces anders te kunnen ontwerpen zodat in kortere tijd een beter resultaat neergezet kan worden

Investering: 3 dagen training, 995,- euro, inclusief handig ontwerp format voor trainingen

Data: 25, 26 november en 2 december 2019

Locatie: omgeving Eindhoven

Tijdstip: 9.00 u – 17.00 u

Groepsgrootte: minimaal 6 en maximaal 16 deelnemers

Programma:

Dag 1: Van leerdoel naar leerproces

De sleutel voor een effectief leerproces is om de regie in handen te geven aan de deelnemers. Onmogelijk met jouw deelnemers? Zeker niet. Spannend? Waarschijnlijk wel. De belangrijkste randvoorwaarde voor succes is een uitgekiend ontwerp.

Op deze eerste dag onderzoeken we de ingrediënten voor een effectief ontwerp van leerprocessen. We staan stil bij de opbouw van een leerproces en verkennen uitgebreid verschillende interactieve werkvormen. We brengen verschillende didactische modellen en theorieën samen tot 1 ontwerpformat, waarmee je snel en trefzeker een training in elkaar zet.

Dag 2: Van leerproces naar leeromgeving

Je weet dat mensen meer opsteken van een training als ze ook zelf in actie moeten komen. Alleen merk je soms dat de groep het wel prima vindt als zij alleen maar stof hoeven op te nemen en jij het meeste werk verzet. Zeker als je wat lastigere werkvormen als rollenspelen introduceert stuit je vaak op verzet. Hoe zorg je nu dat je deelnemers gemotiveerd zijn én blijven om zelf het meeste uit een training te halen?

 Vandaag gaan we in op het creëren van een leeromgeving en het omgaan met belemmeringen in het leerproces bij deelnemers. We staan stil bij jou rol en bij de vraag wanneer je moet ingrijpen en wanneer je juist moet loslaten en hoe je dat doet. Daarnaast komen ook vandaag weer  een groot aantal verschillende werkvormen voorbij, die je kunt inzetten om het groepsproces te faciliteren en een leeromgeving te beïnvloeden. Je leert om deze eenvoudig aan te passen aan jouw training. Daarnaast geven we je, aan de hand van de werkvorm rollenspelen, handvaten om gemakkelijk in te spelen op de bezwaren van mensen die liever niet mee doen met al die (inter)actie. Zo komen we tot een training die zowel leuk is om te volgen als leuk om te geven.

Dag 3: Its all-in the game

Mensen iets leren is vaak hard werken. Natuurlijk krijg je na verloop van tijd een bepaalde routine, je weet hoe je dingen moet uitleggen, zodat mensen het begrijpen en je weet welke vragen je kunt verwachten. Je materialen liggen klaar en je kunt binnen je training variëren in werkvormen en methoden om net wat meer aan te sluiten bij de verschillen tussen je deelnemers. Toch sta je ondanks je ervaring en voorbereidingen soms voor lastige situaties. Of je merkt dat je net een laagje dieper had willen gaan met je groep zodat je training nog meer impact heeft in de praktijk.

In de ochtend doen we 2 dingen. We staan stil bij verschillende “wat als” situaties, variërend van weerstanden, conflicten de groep, gebrek aan motivatie en eigenaarschap, teleurstellende resultaten of slechte evaluaties, tot een directe of indirecte aanval op jou als trainer, of wat jullie ook maar inbrengen. Dé gelegenheid om nogmaals te leren van en met elkaar. Natuurlijk zorgen ook wij  voor tips en tools om met lastige situaties om te gaan. Daarnaast duiken we in de mogelijkheden die meer complexe werkvormen als ervarend leren, spelsimulatie en gamification bieden voor extra impact en diepgang in je trainingen. Je krijgt concrete handvaten waarmee je deze vormen kunt inzetten in je eigen training. We sluiten de dag af door resultaten te delen. Als deelnemer laat je je medecursisten en trainers zien, horen of ervaren wat voor jou het merkbare resultaat van deze training is. De vorm staat je vrij.

X